Osvrt: Šta se najviše čitalo u 2016. godini?

Ljudi u BiH nažalost zbog raznih razloga sve manje traže i kupuju knjige. U razgovoru s stanovnicima BiH jasno se vidi da je često puta ekonomski faktor taj koji odnosi prevagu. Nesređena materijalna situacija je lišila mnoge građane prilike da izdvoje novac za knjigu. S druge strane, porezi koji se nameću izdavačima dodatno otežavaju puštanje knjiga u promet. Kada su ljudi primorani da vode računa o svakoj marki, odriču se prvo neobaveznih stvari i luksuza, a u koje nažalost ubrajamo knjigu.
Većina ispitanika spominje da rijetko kupuje novine, magazine ili knjige, jer ‘sve što mi treba nađem na internetu’. Internet-portali tako polako uzimaju primat na medijskom i edukativnom polju. Posebno zabrinjava podatak da djeca čitaju sve manje, jer sve više vremena provode pred ekranima i smatraju da čitanje nije dovoljno “cool”. Broj djece i mladih koji ne čitaju knjige je u konstantom porastu i BiH tu nimalo ne zaostaje za poražavajućim svjetskim trendom.
Takođe, internet ima jako loš utjecaj na naviku čitanja i nabavku knjiga, jer se mnogi naslovi tamo mogu pronaći besplatno, snimljeni u pdf-formatu. Narod se vodi logikom: „Ako nešto mogu dobiti džabe, zašto bih to plaćao?“
Uprkos ekonomskoj krizi koja nije zaobišla ni književno izdavaštvo, u BiH je u 2016. godini objavljen zadovoljavajući broj novih knjiga, koje su prošle sa više ili manje uspjeha. Sudeći prema listama, domaća publika je kao i protekle najčešće kupovala romane čuvenih svjetskih autora te autobiografije domaćih i stranih autora.

Online prodaja knjiga

Što se tiče online prodaje knjiga, najpopularnije online-knjižare u našoj zemlji su Knjiga.ba te Buybook.ba. One na siguran način omogućuju pretragu i narudžbu knjiga iz topline vlastitog doma.  Naprodavaniji naslovi na portalu Knjiga.ba su „Šest lica traži pisca“, autora Luigija Pirandella (cijena od 5 km je možda i uzrok tolikoj traženosti), „Ljubav u doba kokaina“ Simonide Milojković, „Najljepše bosanske basne“, „Psihologija roditeljstva“ Tamare Efendić-Spahić,dječiji klasik „Pipi Diga Čarapa“, „Sevdah“ Damira Imamovića, „NTC 2 - Kako uspešno razvijati IQ deteta kroz igru - Uzrast 4 do 8 godina“ Ranka Rajovića, „U vortexu ostvarenih želja: Kreirajte vlastitu stvarnost uz pomoć zakona privlačenja i svjedočite čudima u svom životu“ Ane Bučević, Voltairova „Candide Zadig“, te  „Ispovest“, autobiografija pjevačice Marije Šerifović.  Što se tiče Buybooka, najtraženiji naslovi su „Kako su nastali ratovi zombija“, Aleksandra Hemona, „Čudne misli u mojoj glavi“, Orhana Pamuka, „Ukulele Jam“, Alena Meškovića, Moja autobiografija, Alexa Fergusona i „40 pravila o ljubavi“ Elif Safak.

Koje su najčitanije islamske knjige?

U Sarajevu je od 9.  do 24. decembra održan 12. Zimski salon knjige. Na površini od 2000 kvadratnih metara predstavilo 52 izlagača, sa najaktuelnijom produkcijom i prigodnim cijenama. Iskoristili smo ovu priliku da obiđemo izdavače islamske literature i raspitamo se koje su naslove čitaoci najviše tražili u protekloj godini. Skoro jednoglasan zaključak jeste da su kupci najviše tražili Takvim, zbirke dova, knjige o braku i o liječenju Kur’anom od sihra i duhovnih oboljenja, te djela autora Aid el-Karnija. Od domaćih autora, najtraženija su djela hfz. Sulejmana Bugarija, dr. Enesa Karića i Sare Sabri.
„El-Kalem“ je na svom štandu u okviru Zimskog salona knjige nudio veliko sniženje cijena, čak i do 80% niže od maloprodajne cijene. Željeli su da omoguće ljudima svih društvenih slojeva, pa i onima plićeg džepa dolazak do kvalitetnih naslova. Tako su se mogli pronaći naslovi već po cijeni od 1 km, pa naviše. U razgovoru sa Enesom Tokačom, prodavačem na Kalemovom štandu, saznali smo da su kupci najviše tražili sufaru, zbirke dova, izdanja sa transkripcijom sure Jasin, Takvim, „Musa i faraon“ Mustafe Spahića, te najnovije, peto izdanje „Puta u Mekku“ Muhammeda Asada.
Od naslova koje su kupci najviše tražili izdvajamo slijedeće: Sažeci Buharijine i Muslimove zbirke hadisa, ‘Sira’ od dr. Safveta Halilovića, ‘Radikalna reforma’ od Tarika Ramadana, ‘Poslanikove fetve’ od dr. Fuada Sedića, Komplet knjiga Rešada Kadića, te već standardno Takvim.
Izložbeni prostor „Librisa“ je takođe privukao pažnju posjetilaca. Obezbijedili su veliki i šaroliki broj naslova. Redovni su izlagači na sajmovima knjige u našoj zemlji. U razgovoru sa Muhammedom Puškom, prodavačem na Librisovom štandu, saznali smo da su kupci najviše tražili izdanja ove kuće koja su objavljena u saradnji sa Preporodom, a koja su zbog privlačne cijene lahko dostupna. Najprodavanija su djela autora Aida El-Karnija, potom izdanja Kur’ana, dječije slikovnice o Muhammedu, a.s., „Najljepše priče iz Kur’ana“, te „Olakšani komentar Kur’ana“ autora Ibn Džuzejj El-Kilbija El-Endelusija. Od domaćih autora su najviše tražena djelo hfz. Bugarija „Izreke“, te knjige autorice Sare Sabri „Šapućem ti kao žena ženi“ i „Šapućem ti kao žena mužu“.
Na Zimskom sajmu ove godine svoja izdanja predstavila i izdavačka kuća El-Kelimeh iz Novog Pazara koja je dobro poznata svim ljubiteljima islamske literature. U razgovoru sa Šaćirom Muratovićem, prodavačem na njihovom štandu, saznali smo da je najprodavaniji naslov „Ne tuguj“ autora Aida el-Karnija. Od ostalih njihovih traženih izdanja izdvajamo „Riznica kur’ansih mudrosti“ Amra Halida, „Tefsir“ Muhammeda Gazalija, djelo Ibn Kajjima el-Dževzija „Uvođenje zaljubljenih u vrt ljubavi“, djela Zakira Naika i „Enciklopedija islamskog ponašanja“ Ejmena Ahmeda Mujezzena. Puno se traže i zbirke dova.
Već tradicionalno se na sajmovima knjiga predstavlja i Izdavačka kuća Bookline iz Sarajeva, a tako je bilo i ovaj put. Nesib Grabus, izlagač na njihovom štandu, ističe da kupci najviše traže djela od Aida El-Karnija, poput ‘Ne tuguj’ i ‘Bedemi Allahove zaštite’, potom od Zakira Naika i Ebu Hamida El-Gazalija, te kompleti hadiskih zbirki. Najprodavanija knjiga u proteklog godini je bila „40 pravila ljubavi“ autorice Elif Safak, a od islamskih knjiga „Ne tuguj“ Aida el-Karnija. Od domaćih autora su najtraženiji romani dr. Enesa Karića. On je najavio da će se uskoro na tržištu naći i peti tom „Hanefijskog fikha“ autora Abdulhamida Mahmuda Tuhmaza, te reprinti nekih starijih izdanja poput „Žena u Kur’anu“ Muhammeda Ša’ravija.

Podijeli: